برای جابجایی مسافر؛
ناسا باتری مخصوص سفرهای هوایی طولانی می سازد
سایت امن: ناسا مشغول توسعه فناوری نوینی است که انقلابی در صنعت سفرهای هوایی به وجود می آورد و می تواند در ساخت هواپیماهای تجاری برقی با قدرت سفر طولانی تر به کار رود.
به گزارش سایت امن به نقل از یورونیوز، صنعت هوانوردی حدود ۲.۴ درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن جهان را به خود مختص کرده است. پژوهشگران از مدت ها قبل بدنبال راهی هستند تا از برق در سفرهای هوایی استفاده و بدین سان انتشار گازهای گلخانه ای را متوقف کنند. اما فناوری فعلی باتری ها برای هواپیماهای سبک تر مانند پهپادها مناسب می باشد و انرژی کافی برای هواپیماهای مسافری فراهم نمی کند این بدان معناست که از آنها به ندرت در صنعت هوانوردی استفاده می شود. باتری های لیتیوم یونی که برای خودرو های الکتریکی و دستگاه های شخصی به کار می روند با استانداردهای صنعت هوانوردی تطابق ندارند. به سبب اشتعال پذیری باتری ها نمی توان هنگام پرواز آیتم هایی مانند لپ تاپ یا موبایل را در چمدان ها قرار داد. در همین راستا سازمان فضایی آمریکا مشغول توسعه فناوری است که از الکترولیت شیمیایی مایع استفاده نمی نماید. این امر یکی از نگرانی های اصلی ایمنی در خیلی از باتری ها است. این مواد ممکنست گرفتار واکنش های شیمیایی زنجیره ای شوند که به داغ شدن باتری منجر شود. البته بیشتر آنها به سبب گرما واکنش نشان می دهند و به تدریج آتش می گیرند. پروژه ناسا برای باتری هایی با ساختار جامد با قابلیت شارژ و ایمنی افزوده(SABERS) در حقیقت بررسی و تحقیق درباره ی باتری های جامد جایگزینی است که نه فقط انرژی و کارآمدی مورد نیاز هواپیما را دارند بلکه ساختارشان حتی هنگام لطمه دیدگی جامد است و بنا بر این آتش نمی گیرند. در این پروژه نمونه اولیه یک باتری سولفور سلنیم تولید شد که ۵۰۰ وات ساعت انرژی به ازای هر کیلوگرم باتری تولید می کرد. این مقدار ۲برابر متراکم از انرژی باتری استاندارد لیتیوم یونی است. هواپیما برای تخلیه انرژی نیز نیازمند منبع است. درهمین راستا پژوهشگران ناسا باتری را مشابه یک سطل به کار گرفتند. انرژی یا ظرفیت باتری نیز مقداری است که سطل می تواند در خود نگه دارد و قدرت آن نیز مربوط به سرعت تخلیه است. هواپیماهای برقی به این ساز و کار برای تخلیه انرژی یا خالی کردن سطل با سرعت بسیار زیاد نیاز دارند. تا حالا پژوهشگران به دستاوردهایی در حوزه نرخ تخلیه شارژ دست یافته بودند. آنها حالا متوجه شده اند باتری های جامد می توانند دمایی تا ۲ برابر دمای قابل تحمل در باتری های لیتیوم یونی را تحمل کنند با کمک یک طراحی سبک می توان انرژی بیشتر در فضای کمتری ذخیره کرد. رکو ویچیانو محقق ارشد پروژه SABERS در اطلاعیه ای نوشت: این طراحی نه فقط وزن باتری را ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به نسخه های فعلی می کاهد، بلکه میزان انرژی ذخیره شده را ۲ تا ۳ برابر می افزاید که بسیار بالاتر از ظرفیتهای باتری های لیتیوم یونی است. البته هنوز باتری های جامد تحت آزمایش هستندو بنا بر این گرانبها به حساب می آیند. آنها باید پیش از به کارگیری در پروازهای تجاری به شکل گسترده آزمایش شوند.
منبع: سایت امن
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب