در گفت وگو با سایت امن اعلام شد؛
تولد غزال های فناور در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور
به گزارش سایت امن، دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال های دانش بنیان معاونت علمی اظهار داشت: غزال های فناور، نه استارتاپ هستند و نه شرکت بزرگ اما بیشترین تاثیر را در فروش محصولات دانش بنیان دارند.
میلاد مقدس پور در گفتگو با خبرنگار مهر در تعریف مقدماتی از غزال ها اظهار داشت: غزال ها شرکتهای کوچک و متوسطی هستند که هنوز بالغ نشده اند؛ ولی دارای رشد بسیار سریعی هستند. ازآنجا که زیست بوم دانش بنیان هم بر مبنای شرکتهای کوچک و متوسط توسعه یافته است، بین این دو مقوله همبستگی خوبی وجود دارد.
غزال ها در توسعه محصول جدید نوآور هستند
مقدس پور در ارتباط با تاریخچه شرکتهای غزال اظهار داشت: مفهوم غزال ها از سال ۱۹۸۱ ابداع شده است. محققی به نام دیوید برج مطالعه ای را در سیلیکون ولی بر روی شرکت هایی که دارای رشد سریع هستند، انجام داد که منجر به تعریف این شرکت ها شد. در ایران هم تابحال بر روی این مورد کار خاصی انجام نشده است. در دنیا، شرکت هایی که مابین ۵ تا ۱۰ سال فعالیت دارند، شرکتهای جوان نامیده می شوند. این شرکت ها که رشد سریعی دارند، غزال نام دارند. غزال ها نوآور هستند و در توسعه محصول جدیدشان و رفع چالش های سازمانی خود از نوآوری و فناوری جدید استفاده می نمایند.
مقدس پور با اشاره به اینکه برای توسعه و رشد شرکت ها، ادبیات بومی شده دانش بنیان را به تعاریف بین المللی نزدیک کرده ایم تا در دسته بندی های جهانی جای بگیرد، اضافه کرد: ما دو تعریف در دنیا داریم که به ادبیات شرکتهای دانش بنیان ما نزدیک است؛ نخست تعریف ناظر بر سایز شرکت ها (SME-شرکت های کوچک و متوسط) و تعریف دیگر ناظر بر محتوای فناورانه این شرکت ها (NTBF). شرکتهای فناوری محور از نظر محتوایی شبیه شرکتهای دانش بنیان ما هستند و تمرکزشان روی نوآوری و فناوری های نوین است.
وی ضمن اشاره به این که شرکتهای غزال یک دسته از شرکتهای SME هستند و بین ۳ تا ۵ درصد شرکتهای SME را می سازند، تصریح کرد: دولت ها برای رفاه اجتماعی، ایجاد مشاغل، بازدهی سرمایه گذاری بالا و توسعه منطقه ای، سیاست های تشویقی مختلفی را در دستور کار قرار داده اند و عملاً بر شرکت هایی با عنوان شرکتهای کوچک و متوسط (SME) تمرکز کرده اند. این شرکت ها پایه و اساس اقتصاد ملی و کلید رشد، پویایی و انعطاف پذیری در اقتصادهای مبتنی بر صنعت و بازارهای نوظهور هستند.
غزال ها به صورت شخصی سازی شده توسعه داده می شوند
دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال های دانش بنیان معاونت علمی افزود: شرکتهای فناوربنیان عموماً در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)، هوش مصنوعی، بلاک چین و اینترنت اشیا فعالیت دارند. همینطور شرکتهای فعال در حوزه دارویی، امنیت غذایی، نانومواد، نانو حسگرها، نانوکاتالیست ها، انرژی های تجدیدپذیر و باتری های لیتیومی در این تقسیم بندی قرار دارند. این مدل شرکت ها از نظر محتوایی شبیه شرکتهای دانش بنیان ما هستند، اما از نظر سایز و اندازه، شرکتهای دانش بنیان ما به ادبیات SME نزدیک تر هستند و دامنه شان گسترده تر است.
مقدس پور عنوان کرد: ادبیات غزال در دنیا ناظر بر شاخصهای اقتصادی هر کشور بوده و غزال ها به صورت شخصی سازی شده توسعه داده می شوند. ادبیات غزال به ادبیات شرکتهای دانش بنیان ما نزدیک است و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری می خواهد ناظر بر توسعه اقتصاد دانش بنیان از این غزال ها حمایت کند.
دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال های دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به اینکه در دنیا به طور عمده غزال ها شرکت هایی هستند که ناظر بر اشتغال های تخصصی ایجاد می شوند، اضافه کرد: تعریف OECD از شرکتهای غزال اینست که میانگین رشد اشتغال در یک دوره ۳ ساله در این شرکت ها برابر ۲۰ درصد است و این شرکت ها باید حداقل ۱۰ کارمند تخصصی در سال پایه داشته باشند. هم اکنون هر کشوری این تعریف را متناسب با اقتصاد خود تغییر داده است.
شرکت های غزال ۳ تا ۵ درصد از شرکتهای کوچک و متوسط را تشکیل می دهند
وی با بیان این که شرکتهای غزال ۳ تا ۵ درصد از شرکتهای SME را می سازند اما ۶۰ تا ۷۰ درصد اشتغال ها در دنیا در ارتباط با این شرکت ها است، اظهار داشت: غزال ها از نظر نوآوری، سازماندهی مدیریت، انسجام در بازاریابی، کار گروهی و شبکه سازی فناوری در محصولات نسبت به بقیه شرکت ها متمایز هستند.
مقدس پور به تعریف کشور آلمان از غزال ها اشاره نمود و اظهار داشت: آلمان حدود ۴ هزار شرکت غزال را شناسایی کرده و این شرکت ها توانسته اند ۲.۳ میلیون شغل ایجاد کنند و ۱۲.۵ درصد از تولید ناخالص آلمان را به خود اختصاص دهند که به طور عمده این شرکت ها در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی فعالیت می نمایند.
دبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال های دانش بنیان معاونت علمی بیان نمود: ما در کشور شاخص هایی نظیر درآمد، اشتغال و صادرات در اقتصاد دانش بنیان داریم و به دنبال شناسایی و توسعه غزال ها هستیم. در این فرآیند، رشد این شرکت ها در بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می شود و آنها را در دسته بندی غزال ها قرار می دهیم و سیاست های حمایتی خویش را اجرایی می نماییم.
غزال ها بیشترین فروش محصولات دانش بنیان را دارند
وی ضمن اشاره به این که شرکتهای غزال به طور عمده به صورت ارگانیک رشد کرده اند، اضافه کرد: تعریف ما از غزال ها، استارتاپ هایی هستند که سطوح پایین فناوری را پشت سر گذاشته اند و رشد کرده اند. این شرکت ها نه استارتاپ هستند و نه شرکتهای بزرگ، اما بیشترین تاثیر را در فروش محصولات دانش بنیان دارند. معاونت علمی به دنبال اینست که با پشتیبانی از غزال ها، شاخصهای اقتصاد دانش بنیان را در اقتصاد ملی اثربخش تر کند.
برای هر غزال بسته حمایتی ویژه ای تعریف می شود
مقدس پور با بیان این که هم اکنون در مرحله ارزیابی و شناسایی شرکتهای غزال فناوری قرار داریم، اظهار داشت: پس از ارزیابی، بحث فرایندهای حمایتی است. برنامه حمایتی غزال ها به این صورت نیست که یک سری حمایت تعریف شود و همه شرکتهای غزال از آن برخوردار شوند. بلکه حمایت ها را متناسب با حوزه فعالیت و میزان رشد شرکت ها تعریف می نماییم. برای مثال، بسته حمایتی شرکتهای فعال در حوزه ماشین آلات و مواد شیمیایی با بسته حمایتی شرکتهای فعال در حوزه بیوتکنولوژی متفاوت می باشد و برای هر شرکت غزال، یک نسخه حمایتی منحصر به فرد خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: در مرحله اول، این شرکت ها نوپا بوده اند و توانسته اند فروش بالای ۵ میلیارد داشته باشند و به شرکتهای فناور تبدیل شوند و سهم دانش بنیانی خویش را بالا برند. این شرکت ها عملاً یک شرکت دانش بنیان بزرگ شده اند؛ ولی سهم آنها از GDP پایین است. ما می خواهیم از این شرکتهای دانش بنیان فناور که حدود ۸۰ درصد فروش دانش بنیان ها را دارند، در جهت رشد اقتصاد دانش بنیان حمایت نماییم.
معرفی و پشتیبانی از ۱۰ شرکت غزال تا پایان سال
به گفته مقدس پور غزال ها از دل شرکتهای فناور متولد می شوند و در واقع این مدل از شرکتهای فناور می توانند شاخصهای تبدیل شدن به غزال ها را پاس کنند. اگر بتوانیم در جهت رشد فروش شرکتهای فناور که حدود ۸۰۰ شرکت هستند، حمایت هایی را در دستور کار قرار دهیم و چالش هایشان را برطرف نماییم، عملاً توانسته ایم رشد اقتصاد دانش بنیان را رقم بزنیم. ما در معاونت علمی برنامه گذار از استارتاپ ها تا غزال و از غزال ها تا ابر شرکت ها (یونیکورن) را دنبال می نماییم و امیدواریم در راه اجرای این برنامه، رشد اقتصاد دانش بنیان محقق شود. هدفگذاری کرده ایم که تا پایان سال جاری ۱۰ شرکت دانش بنیان بعنوان ۱۰ شرکت غزال معرفی شوند.
برنامه پشتیبانی از غزال ها؛ از تسهیلات سرمایه در گردش تا انتشار اوراق صکوک
سردبیر برنامه ملی توسعه و رشد غزال های دانش بنیان معاونت علمی در انتها اظهار داشت: بسته حمایتی معاونت علمی هنوز جمع بندی نهایی نشده اما تسهیلات سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و انتشار اوراق صکوک صندوق نوآوری و شکوفایی بخشی از حمایت ها به حساب می آید. شرکتهای دانش بنیان حائز صلاحیت و بلوغ یافته به لحاظ مالی می توانند با انتشار اوراق صکوک جهت تأمین مالی، با نرخ سود مشخص و سررسید معین از راه بازار سرمایه اقدام نمایند.
منبع: websec.ir
اگر پسندیدید لاک کنید:
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان سایت امن در مورد این مطلب